LETADLOVÉ LODĚ
STÁTŮ NATO

Úvodní stránka

ÚVOD

Existence letadlových lodích a jejich palubního letectva byly vždy kontroverzní otázkou mezi strategií a plánováním obrany či alokací finančních zdrojů v zemích, které je mají ve výzbroji. Spory o efektivnosti letadlových lodí jsou vedeny především s poukázáním na jejich vysokou cenu v porovnání s podstatně nižšími náklady na letectvo působící z pozemních základen. V současné době disponují pouze Spojené státy flotilou letadlových lodí početně představujících dvoumístné číslo. Také několik dalších států - Argentina, Brazílie, Francie, Indie, Itálie, Rusko, Španělsko, Thajsko a Velká Británie - disponují omezeným počtem konvenčních letadlových lodí či lodí umožňujících krátký start a kolmé přistání palubních letounů (STOVL).

HMS Illustrious, USS Harry S. Truman a USS Dwight D. Eisenhower při společném cvičení v Atlantiku v roce 2007 (96 kB)

V době studené války se letadlové lodě staly jádrem bojových skupin námořních sil NATO. Ke konci 60 - tých let bylo jejich primární rolí vázat sovětskou flotilu útočných ponorek a ponorek s jadernými řízenými střelami, zabezpečit protivzdušnou obranu skupin bojových lodí a eventuální podporu konvojů v Atlantiku. V dnešních dobách letadlové lodě zaujímají postavení v různých částech světa, aby podporovaly národní i mezinárodní zájmy a závazky. Mohou reagovat na globální i lokální krize od operací mírového charakteru až po operace ve válečném stavu. Společně s palubními leteckými křídly na nich umístěných hrají podstatnou roli v širokém rozsahu možných konfliktů.

Zastánci koncepce letadlových lodí o jejich nezaměnitelném místě v současných moderních ozbrojených silách přesvědčují neúnavně své protivníky. Podle nich jedině letadlové lodě se svojí mohutnou leteckou silou (i nukleární), dostatečnou protivzdušnou, protiponorkovou a protilodní obranou, nabízí v budoucích možných námořních operacích potřebnou flexibilitu a jsou proto univerzální platformou pro rozhodující letecké operace ve vzdáleném prostoru. Kromě toho již jejich samotná přítomnost v blízkosti pobřežních vod nedaleko možných ohnisek konfliktů má potřebný odstrašující efekt a činí z nich do značné míry strategický nástroj zahraniční politiky.

Kritici naopak argumentují, že další setrvání na koncepci letadlových lodí bude zaplaceno nesmírně vysokými náklady, protože tyto lodě nejsou schopny působit bez širokého zabezpečení doprovodnými plavidly, a to podstatnou měrou jejich efektivnost snižuje. Podle nich bojové letouny dalekého dosahu, působící z pozemních základen či střely s plochou dráhou letu odpalované z moře, jsou mnohem pokrokovější a zejména méně nákladnější alternativou. Tyto tendence se objevily především po skončení studené války v následujícím relativně příznivém a klidném bezpečnostním prostředí ve světě, jež také přineslo snižování výdajů na obranu téměř ve všech zemích.

V druhé polovině devadesátých let došlo k "vystřízlivění" z tohoto stavu a v následujících letech argumenty zastánců letadlových lodí nabyly na síle, mimo jiné i v souvislosti s lokálními konflikty a také protiteroristickými zásahy po celém světě. Dalším impulsem je potřeba některých států nahradit své dosluhující a zastarávající letadlové lodě novými plavidly. Další cestou vývoje by mohlo být nahrazení palubních letounů s konvenčním startem (CTOL) vysokovýkonnými letouny s krátkým nebo kolmým startem a přistáním (STOVL, VTOL), např. programu JSF, či ve vzdálenější budoucnosti zavedení palubních bezpilotních (bojových) prostředků (UAV - Unmanned Air Vehicles, UCAV - Unmanned Combat Air Vehicles).

V současné době existují tři základní konstrukce letadlových nosičů, a to zhlediska provozu jejich palubních letounů:


Z nynějších členských států NATO jich pouze pět vlastní letadlové lodě s palubními letouny a vrtulníky. Jsou to SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ, VELKÁ BRITÁNIE, FRANCIE, ITÁLIE a ŠPANĚLSKO.


Skupina letadlových lodí NATO (91 kB)
USS THEODORE ROOSEVELT, GIUSEPPE GARIBALDI, CHARLES DE GAULLE, HMS ILLUSTRIOUS a USS JOHN C. STENNIS
směřují do Arabského zálivu kvůli účasti v operaci Trvalá svoboda (Enduring Freedom).

PŘEHLED LETADLOVÝCH LODÍ STÁTŮ NATO

Třída/označeníJménoZahájení stavbySpuštění na voduZařazení do službyPoznámka
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ
Třída NIMITZ:
CVN 68NIMITZ22. 6. 196813. 5. 19723. 5. 1975RCOH 1998 - 2001
CVN 69DWIGHT D. EISENHOWER15. 8. 197011. 10. 197518. 10. 1977RCOH 2001 - 2004
CVN 70CARL VINSON11. 10. 197515. 3. 198013. 3. 1982RCOH 2005 - 2008
CVN 71THEODORE ROOSEVELT13. 10. 198127. 10. 198425. 10. 1986RCOH 2009 - 2013?
CVN 72ABRAHAM LINCOLN3. 11. 198413. 2. 1988 11. 11. 1989 
CVN 73GEORGE WASHINGTON25. 8. 198621. 7. 19904. 7. 1992 
CVN 74JOHN C. STENNIS13. 3. 199113. 11. 19939. 12. 1995 
CVN 75HARRY S. TRUMAN29. 11. 199213. 8. 199625. 7. 1998 
CVN 76RONALD REGAN9. 2. 199810. 3. 200112. 7. 2003 
CVN 77GEORGE H. W. BUSH6. 9. 20039. 10. 200610. 1. 2009za KITTY HAWK
Třída ENTERPRISE:
CVN 65ENTERPRISE4. 2. 195824. 9. 196025. 11. 1961RCOH 1990 - 1994
Třída KITTY HAWK:
CV 63KITTY HAWK27. 12. 195621. 5. 196029. 4. 1961Vyřazena 31. 1. 2009
Třída J. F. KENNEDY:
CV 67JOHN F. KENNEDY22. 10. 196427. 5. 19677. 9. 1968Vyřazena 23. 3. 2007
Třída GERALD FORD:
CVN 78GERALD R. FORD11. 8. 200520132015za ENTERPRISE
CVN 79JOHN F. KENNEDY25. 2. 201120182020za NIMITZ
CVN 80?2020 2026za DWIGHT D. EISENHOWER
VELKÁ BRITÁNIE
Třída INVINCIBLE:
R 05INVINCIBLE20. 7. 19733. 5. 197711. 7. 1980Vyřazena 3. 8. 2005
R 06ILLUSTRIOUS7. 10. 19761. 12. 197820. 6. 1982 
R 07ARK ROYAL14. 12. 19782. 6. 19811. 11. 1985Vyřazena 11.3.2011
Třída QUEEN ELIZABETH:
R 08QUEEN ELIZABETH7. 7. 200920142016za ILLUSTRIOUS
R 09PRINCE OF WALES26. 5. 2011 2023
FRANCIE
R 91CHARLES DE GAULE23. 4. 19897. 5. 199418. 5. 2001 
ITÁLIE
C 550CAVOUR17. 7. 200120. 7. 200427. 3. 2008FOC od 10.6.2009
C 551GIUSEPPE GARIBALDI26. 3. 19814. 6. 198330. 9. 1985 
ŠPANĚLSKO
R 11PRINCÍPE DE ASTURIAS8. 10. 197922. 5. 198230. 5. 1988 

HLAVNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE LETADLOVÝCH LODÍ STÁTŮ NATO

Třída/typVýtlak /t/Délka /m/Šířka /m/Rozměr letové
paluby /m/
PohonRychlost
/uzly/
PosádkaVýzbroj
NIMITZ72. 916
-
91. 487
332,940,8332,9 x 76,8jaderný-2 x GE PWR
A4W/A1G
4x turbína 209 MW
305. 6802xGMLS Mk 29
po 8 x PLŘS
Sea Sparrow/
2x GMLS Mk 31
po 21 x PLŘS
RIM - 116 RAM
0-3x6x20mm Vulcan
Phalanx Mk15
F/A-18C/D/E/F,
EA-6B, E-2C,
SH/HH-60F/R
MH-60R/S
ENTERPRISE73. 502
-
91. 038
335,640,5331,6 x 75,6jaderný
8 x Westinghouse
PWR A2W
4x turbína 209 MW
305. 8302xGMLS Mk 29
po 8 x PLŘS
Sea Sparrow/
2x GMLS Mk 31
po 21 x PLŘS
RIM - 116 RAM
2x6x20mm Vulcan Phalanx Mk15F/A-18C/D/E/F,
EA-6B, E-2C
SH/HH-60F/R
MH-60R/S
KITTY HAWK62. 153
-
82. 097
323,839,6318,8 x 76,88 kotlů
4 x turbína
Westinghouse
209 MW
325. 6302xGMLS Mk 29
po 8 x PLŘS
Sea Sparrow/
2x GMLS Mk 31
po 21 x PLŘS
RIM - 116 RAM
2x6x20mm Vulcan Phalanx Mk15F/A-18C/D/E/F,
EA-6B, E-2C, S-3B
SH/HH-60F/R
MH-60R/S
JOHN F. KENNEDY61. 700
-
83. 316
320,639,6318,8 x 76,88 kotlů
4 x turbína
Westinghouse
209 MW
325. 5972xGMLS Mk 29
po 8 x PLŘS
Sea Sparrow
2x6x20mm Vulcan Phalanx Mk15F/A-18C/D/E/F,
EA-6B, E-2C, S-3B
SH/HH-60F/R
MH-60R/S
INVINCIBLE17. 130
-
22. 000
206,636,1167,8 x 13,54 x plynová turbína
RR Olympus TM3B
72 MW
281. 071-3x6x20mm Vulcan/
3xGE 7x30mm/
2x20mm
Harrier GR. 7/9,
Merlin HM.Mk.1,
Sea King ASaC Mk.7
CHARLES DE GAULE35. 500
-
40. 600
261,531,4261,5 x 64,4jaderný-2 x PWR
typ K15 300 MW
2x turbína 60 MW
271. 9502 x SAAM/FR
po 16 x PLŘS
ASTER 15/
2x6 PLŘS
Sandral
8x20mm Giat 20F2Rafale M,
Super Etendard Modernisé, E-2C,
AS-365F, AS-565SA
GIUSEPPE GARIBALDI10. 160
-
13. 850
180,233,4173,8 x 30,44 x plynová turbína
Fiat/GE LM 2500
61,1 MW
307802 x Albatros
po 8 x PLŘS
Aspide
3x2x40mm/
2x3x324mm
torpédomety
AV-8B+, SH-3D,
EH101 Merlin
CAVOUR
27. 100
24439220 x 344 x plynová turbína
Fiat - AVIO 88 MW
281. 2104 x SAAM/IT
po 8 x PLŘS
ASTER 15
2x76mm/
3x25mm
AV-8B+, SH-3D,
EH101 Merlin, NH - 90
PRINCÍPE DE ASTURIAS13. 400
-
16. 700
195,924,3175,3 x 322 x plynová turbína
Bazán/GE LM 2500
34,6 MW
27764-4x12x20mmAV-8B+, SH-3H/AEW,
AB212 ASW

Poznámka: údaje jsou pouze orientační - jednotlivé lodě stejných tříd se poněkud liší svými rozměry, výtlakem a některými detaily